ایران پروداک|مرکز تخصصی تحلیل آماری پایان نامه،کاهش تضمینی همانندجویی
ایران پروداک

تجزیه و تحلیل آماری فصل 4 پایان نامه ارشد



تجزیه و تحلیل آماری فصل 4 پایان نامه ارشد

چگونگی تجزیه و تحلیل آماری فصل 4 پایان نامه  

فصل چهارم پایان نامه، فصلی است که در آن محقق به تجزیه و تحلیل داده ها می پردازد. این فصل شامل دو بخش عمده می باشد.

 الف - بخش آمار توصیفی

ب - بخش آمار استنباطی

فصل چهارم نیز مانند تمام فصول دیگر پایان نامه، با یک مقدمه شروع می شود.

در بخش آمار توصیفی ویژگی های جمعیت شناختی نمونه مورد بررسی نظیر سن، جنس، میزان تحصیلات، سابقه کار، واحد سازمانی، تجرد یا تاهل و ... مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

نمونه ای از آموزش  آزمون آماری استنباطی آزمون فریدمن در SPSS

 

 

 

 

 

در این بخش، محقق باید با بهره گیری از جداول و نمودارهای مناسب، به معرفی ویژگی های نمونه مورد بررسی بپردازد و ذیل هر جدول یا نمودار، توضیح مختصری در مورد آن ارائه نماید.

 

در بخش دوم که شاید بتوان مهمترین بخش فصل چهارم نامید محقق با بهره گیری از آزمونهای مناسب (که از طریق مشورت با استاد راهنما یا مشاور آماری آنها را شناسایی می نماید) اقدام به تحلیل داده های گردآوری شده کرده و نتایج را تشریح می نماید.

توجه داشته باشید که در علوم انسانی، محقق هیچ وقت فرضیه ای را اثبات نمی کند.

بلکه فرضیه ها تایید یا رد می شوند چون فرضیه ای که ممکن است در یک جامعه تایید شود شاید در جامعه دیگر رد شود لذا استفاده از واژه "اثبات " درست نیست چون چیزی که اثبات می شود یعنی یک قانون جهانشمول بوده و در همه جا صادق خواهد بود.

تجزیه و تحلیل توصیفی (آمار توصیفی فصل 4) هنگامی که توده ای از اطلاعات کمی برای تحقیق گرد آوری می شود، ابتدا سا بندی و خلاصه کردن آنها به طریقی که به صورت معنی داری قابل درک و ارتام باشند، ضروری است.

 روشهای آمار توصیفی به همین منظور بکار برده می شوند غالبا مفید ترین و در عین حال اولین قدم در سازماندهی داده ها مرتب کردن داده ها بی اساس یک ملاک منطقی است و سپس استخراج شاخص های مرکزی و پراکندگی می باشد.

 در یک جمع بندی با استفاده مناسب از روشهای آمار توصیفی می توان دقیقا ویژگیهای یک دسته از اطلاعات را بیان کرد.

آمار توصیفی همیشه برای تعیین و بیان ویژگیهای اطلاعات پژوهشها بکار برده می شوند.

 در این بخش محقق از طریق جمع آوری تمام داده های بدست آمده به توصیف شاخص هایی چون فراوانی داده ها، میانگین ، میانه ، مد و غیره می پردازد.

روشهای آمار توصیفی تشکیل جدول توزیع فراوانی جدول های فراوانی نشان دهنده ی توزیع فراوانی برای یک متغیر می باشد به این معنا که فراوانی مشاهدات موجود در هر رده یا گروه متغیر مورد نظر را مشخص می کند

.

ارزیابی یافته های پژوهش در فص 4 پایان نامه :

 هنگامی که کار پژوهش به پایان می رسد، اولین پرسشی که مطرح می شود قابلیت اعتماد یافته ها است، لذا « روایی و پایایی» دو مفهوم اساسی هستند که آشنایی پژوهشگر با معانی و انواع آنها از ضرورت های پژوهش است.

روایی (اعتبار) روایی از واژه «روا» به معنای « جائز و درست» گرفته شده و به معنای درست بودن است مقصود از روایی در پژوهش آن است که ابزار اندازه گیری ، بتواند ویژگی مورد ن متغیر را اندازه بگیرد .

اهمیت روایی، به آن دلیل است که اندازه گیری های نامناسب و ناکافی می تواند هر پژوهش علمی را بی ارزش و ناروا سازد . برای مثال هنگامی که قصد اندازه گیری قد را داریم چنانچه از ابزار ترازو استفاده کنیم بدیهی است که ابزار انتخاب شده ، ابزار مناسبی برای مقصود ما نیست.

 روایی نیز به همین معنی است که ابزار انتخاب شده چقدر می تواند آنچه که محقق قصد سنجش آن را دارد ، بسنجد.



دیدگاه ها

ارسال نظر


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.