ایران پروداک|مرکز تخصصی تحلیل آماری پایان نامه،کاهش تضمینی همانندجویی
ایران پروداک

نحوه نوشتن ادبیات و مبانی نظری تحقیق در پایان نامه های ارشد یا رساله دکتری



نحوه  نوشتن ادبیات و مبانی نظری تحقیق در پایان نامه های ارشد یا رساله دکتری

 نوشتن ادبیات و مبانی نظری

نوشتن ادبیات و مبانی نظری از فصل دوم معمولاً به "ادبیات و مبانی نظری تحقیق" ، "مبانی نظری و پیشینه"  گفته می شود و تقریباً حجم زیادی از پایان نامه ها را شامل می شود.

بنابراین در این مقاله به شما یاد می دهیم که چگونه فصل دوم را بدون کمک بنویسید.

 توصیه های متخصصین ایران پروداک قبل از شروع نوشتن مبانی نظری :

۱ بررسی مبانی نظری و پیشینه تحقیق.

۲. ارزیابی موضوع

۳. بحث بررسی و اظهار نظر درمورد موضوعات مورد کنید.

4 نظریه ها و تحقیقاتی که با عنوان مطالعه حاضر شباهت دارند ، مورد بررسی قرار می گیرند و نظرات و تحقیقات با یکدیگر مقایسه می شوند.

5 مقالاهای شبیه ، انواع پایان نامه های مربوط به همین موضوع و کتاب ها و مجلات مربوط به موضوع مورد واکاوی را بررسی کنید.

۶. فقط به منابع داخلی توجه نکنید و در زمینه تحقیق منابع خارجی را در نظر بگیرید.

اصلی ترین بخش های فصل دوم پایان نامه ارشد کدامند؟ 

قسمت اول: ادبیات و مبانی نظری

بخش اول که به عنوان مرور ادبیات یا مبانی نظری بیان می شود ، لازم است تا بر کلمات کلیدی تحقیق ، تمرکز شود ، ابتدا به تعریف و توصیف کلمات کلیدی بپردازید ، سپس مختصراً در مورد مهمترین تئوری ها و مدل های ارائه شده در حوزه مطالعه بحث شود.

بیشتر افراد این فصل را ساده ترین قسمت کار پایان نامه خود می دانند زیرا معتقدند با جستجوی کلمات کلیدی در اینترنت می توانند محتوای آماده را پیدا کنند و فقط لازم است آن را جمع کنند.

با این حال ، این یک تصور غلط است و اهمیت ویرایش صحیح این فصل از سایر فصول مهمتر است.

 چند نکته مهم برای تصحیح فصل دوم پایان نامه ارشد

اولین اشتباهی که بیشتر مردم انجام می دهند این است که آنها فصل دوم را بر اساس نوشته های دیگران می سازند.

توصیه می کنیم تا از جدیدترین و برترین تحقیقات جمع آوری شده  از پایگاه داده های موجود ایران داک  استفاده کنید  یا اینکه خود دست به کار شده با تهیه لیستی از مقالات معتبر و کتاب های  مرتبط  نسبت به فیش برداری  اقدام کنید . 

اشتباه دوم این است که بسیاری از افراد پس از جمع آوری اطلاعات و طبقه بندی آن ، آن را به سرعت به استاد ارسال می کنند ، که این یک مشکل اساسی است زیرا توجه و دقت کافی در نوشتن ندارند و هم استاد و هم خودتان تلف می شوند ، بنابراین توصیه می کنیم فصل 2 یا مبانی نظری آنها را حداقل 2 بار بنویسید.

مراحل نوشتن مبانی نظری در پایان نامه ارشد

مرحله اول: تعاریف  و مفاهیم مبانی نظری و مرور ادبیات را را به صورت  طبقه بندی شده  جمع آوری کنید.

مرحله دوم: محتوای و عنواین اصلی مشخص شده  و تقسیم می شود سپس  عنواین فرعی  در زیر رده های آن تا  پنج زیر رده آورده میشود   به این صورت ؛ عنوان اصلی،   عنواین فرعی 1  زیر عناوین فرعی 2 و زیر عناوین فرعی 3 و ...

  مرحله سوم : با ساماندهی مطالب  و اولیت معنایی و موضوعی  نسبت به جانمایی آن اقدام کنید

برای شروع از چه متغییری باید استارت کرد؟

در مبانی نظری شروع با  متغییر وابسته است سپس  متغییر  مستقل  و سپس میانجی یا سایر  متغییر ها

مرحله چهارم: تبیین و نگارش مطالب آورده شده  و حذف  مطالب  اضافی  و پراکنده  و برقراری انطباق  منطقی بین ارکان مبانی نظری  و بسط نتایج از تحقیق  و کمپیوت  و ترکیب کردن نتایج آنها بصورت برداشت های کارشناسی  و علمی شما .

قسمت دوم: پیشینه تحقیق

در بخش دوم فصل دوم پایان نامه ، نتایج و یافته های تحقیقات انجام شده در داخل و خارج از کشور بحث شده است. بخش طولانی تر این فصل ، در واقع ، پیشینه تحقیق را  با اظهار نظر و نقد بررسی می کند.

این بخش به دو بخش می پردازد: تحقیقات داخلی و تحقیقات خارجی

تحقیقات داخلی:

در این بخش محقق باید بررسی را به تحقیقات  داخلی در مقالات  پژوهشی بر اساس  اولویت زمانبندی  معطوف کند .

تحقیقات خارجی:

تحقیقات خارجی به  همان روش قبلی  از تحقیقات جدید به تحقیقات قدیمی  (ابتدا تحقیقات2020 ، سپس تحقیق 2019، سپس تحقیق و 2018...) می رویم تا به نتیجه مطلوب برسیم .

معمولاً منظور از نگارش فصل دوم پایان نامه جمع آوری  اطلاعات در جهت فهم مطلب است ، اما این به ادبیات ، پیشینه تحقیقات داخلی و خارجی ختم نمی شود ، بنابراین برای تولید محتوای خوب و قوی برای پایان نامه  باید از منابع  خوب  و و دارای اعتبار علمی  استفاده  کنید .

حجم مناسب  فصل دوم پایان‌نامه یا رساله بین 30 تا 70 صفحه است .

اصل نوشتن یک مطلب  این است که با  اتمام یک پاراگراف، به رفرنس‌های مطالب آن پاراگراف  ارجاع داده  شود .و منابع مورد استفاده بایگانی و دسته بندی شوند یا اینکه  لینک های ارتباطی بین فایل ها و مطالب  حفظ شوند.

بهترین راه نوشتن فصل مبانی نظری  و گذر از سیستم همانندجویی پایان نامه :

سعی کنید مطالب جدیدی ترجمه و به متن اضافه کنید در صورت ممکن متن های کپی شده از سایر منابع را با زبان خود باز نویسی کنید و به تبیین ان بپردازید  . 

در مورد پیشنه ها هم بهتر است با باز خوانی متن و نوشتن برداشت خود با ادبیاتی متفاوت از مسئله همانند  جویی عبور کنید  .  

بهتره از همون  اول کار برای همانند جویی پروپوزال پیشینه های تازه  ترجمه شده را بکار برید تا هم در پروپوزال  و هم در  پایان نامه با مشکل همانندی روبرو  نشوید.

و تلاش علمی و حرفه ای شما سبب کاهش همانندجویی خواهد شد که لذت انرا همیشه میبرید.و روزی روزگاری  کسی مدرک شما را  زیر سوال نبرده و نمی توانند شما را اذیت کنند.