ایران پروداک|مرکز تخصصی تحلیل آماری پایان نامه،کاهش تضمینی همانندجویی
ایران پروداک

مقاله جامع معرفی رزین اپوکسی ها epoxy



مقاله جامع معرفی رزین اپوکسی ها epoxy

رزین اپوکسی چیست؟

رزین های اپوکسی (EP) که معمولاً از یک رزین و سخت کننده تشکیل می شوند. هنگامی که مخلوط می شوند ، سیستم های رزین اپوکسی واکنش نشان می دهند و مانند پلاستیک های جامد با طیف وسیعی از خواص مفید تشکیل می دهند.

رزین اپوکسی یک ترکیب همه کاره است. بسیار با دوام و غیر متخلخل است ، و آن را به گزینه ای ایده آل برای انواع پروژه ها تبدیل می کند.

 آب بندی کف و یا میزهای پیشخوان ، ایجاد جواهرات ، ساخت میزهای رودخانه و طراحی هنر رزین تنها چند مورد از روشهای متعدد استفاده از رزین اپوکسی است.

دو ماده ، رزین و یک ماده سخت کننده یا همان هاردنر  ، برای ایجاد رزین اپوکسی مخلوط می شوند. پس از چند ساعت ، مخلوط سفت می شود ، که منجر به تولید یک محصول نهایی مهر و موم شده و با دوام می شود.

بهترین رزین اپوکسی

بهترین رزین اپوکسی برای شما به نیازهای خاص شما بستگی دارد. مثلا رزین اپوکسی سوپر اسلو برای ساخت میز  بهترین و برای جواهر و بدلیجات رزین خوبی نیست .

و بلعکس رزین فست یا غلیظ برای کار پوششی یا آبستره  و ساخت تخته سرو بهترین ولی برای قالب گیری سیلیکونی نامناسب است .

مثلا استفاده از فیلر ها و یا ترکیبات شن  یا ماسه و کریستال های شیشه ای در رزین فست تقریبا ضعیف و  رزین اسلو و سوپر اسلو مناسب است.

محصولات مختلف موجود در بازار بهترین کاربرد را برای کاربری ها و اهداف متمایز دارند. هنگام بررسی گزینه های مختلف ، نوع پروژه خود و ملاحظات زیر را در خاطر داشته باشید:

زمان کار با رزین اپوکسی:

 زمان کار به مدت زمان سیال شدن رزین اپوکسی برای دستکاری و فرم دادن اشاره دارد.

بیشتر رزین های اپوکسی حدود 45 دقیقه مایع خواهند بود ، اما زمان ممکن است متفاوت باشد ، بنابراین مشخصات سازنده را بررسی کنید.

 از آنجا که رزین اپوکسی به طور معمول زمان کار نسبتاً کمی دارد ، اطمینان حاصل کنید که قبل از مخلوط کردن دو ترکیب ، تمام مواد خود را در دسترس داشته باشید.

زمان پخت رزین اپوکسی:

 زمان پخت مدت زمانی است که رزین اپوکسی کاملاً سخت و خشک می شود. در حالی که برخی از رزین های اپوکسی ممکن است پس از حدود 24 ساعت بهبود یابند ، برخی دیگر ممکن است چندین روز برای بهبودی نیاز داشته باشند.

حداکثر ضخامت ریخته گری اپوکسی:

 بسیاری از رزین های اپوکسی طوری طراحی شده اند که فقط در ارتفاعات بین 1 تا 3 سانتی متر ریخته می شوند. این ضخامت به طور کلی برای آب بندی کف ، میزها ، میزهای پیشخوان و سایر سطوح مناسب است .

 اما ممکن است برای ساخت جواهرات ، پر کردن جدول رودخانه ها و سایر پروژه هایی که ارتفاع بیشتری لازم است ، ایده آل نباشد. برای آن دسته از پروژه هایی که به پوشش ضخیم تری نیاز دارند ، رزین های اپوکسی با ریشه عمیق موجود است.

برترین های اپوکسی رزین

در اینجا بهترین های  رزین های اپوکسی موجود است. این محصولات همه از گزینه های با کیفیت ، متنوع و بادوام برای در نظر گرفته شده اند.

برخی از آنها برای انواع خاصی از پروژه ها مناسب ترند ، بنابراین همانطور که  گفته شد ، هنگام انتخاب در نظر گرفتن نوع پروژه ای که در حال انجام آن هستید مهم است .

برنامه ها و کاربردهای رزین اپوکسی

دامنه کاربردهای رزین اپوکسی بسیار گسترده است و تقریباً همه صنایع و بخش ها را در بر می گیرد. مثالها عبارتند از:

رزین های هوانوردی - از جمله استفاده جامع در ساخت هواپیما

رزین های دریایی - مورد استفاده در ساخت قایق ، کایاک و کانو (به ویژه بدنه)

رزین های تجهیزات ورزشی - برای اسکی ، تخته موج سواری و انواع راکت استفاده می شود

رزین های نمونه اولیه یا طح آزمایشی - برای ریخته گری نمونه ها و انواع مدل ها استفاده می شود

رزین های پزشکی - در ساخت پروتز و دستگاه های اشعه ایکس استفاده می شود

رزین های ساخت وسایل نقلیه - در تمام جنبه های ساخت وساز استفاده می شود

رزین های ساختمانی - برای لنگرهای بار سنگین ، پر کردن ترک ها ، پوشش ها استفاده می شود

رزین های محوطه سازی - برای محوطه سازی و در حوضچه های باغ استفاده می شود

رزین های هنری - برای ریخته گری ، ساخت مجسمه سازی و تولید اشیا used استفاده می شود

بعلاوه ، هنگامی که با سایر مواد تقویت می شود ، رزین اپوکسی تقریباً نامحدود کاربرد و کاربرد دارد.

مزایای رزین های اپوکسی

رزین اپوکسی به عنوان یک ماده متنوع و بادوام ، دارای طیف وسیعی از خواص مفید است. این شامل:

مقاومت استاتیک و دینامیکی بالا

انقباض پخت کم ، ثبات ابعاد خوب

خاصیت چسبندگی و چسبندگی قوی

مقاومت در برابر درجه حرارت بالا

مقاومت خوب در برابر مواد شیمیایی و آب و هوایی

خواص دی الکتریک بسیار موثر (عایق)

قابلیت اشتعال کم ، قابلیت انتشار زیاد

سیستم های رزین اپوکسی

تعدادی سیستم رزین اپوکسی مختلف وجود دارد که با کاربرد خاص از یکدیگر متمایز می شوند. هر سیستم ترکیبی از خصوصیات خاص متناسب با کاربرد آن را فراهم می کند. این شامل:

رزین های لمینیت

رزین های لمینیت مایعات رقیق هستند که برای اشباع الیاف تقویت کننده توری مانند بافته شده استفاده می شوند. پس از فرآیند پخت ، یک ماده تحمل بار جامد و فوق العاده قوی تولید می شود. لمینیت یک فرآیند دستی است که در آن الیاف را با رول یا برس در آن غوطه ور  می کنند.

رزین های تزریق

اینها رزین های اپوکسی با ویسکوزیته کم با خاصیت جریان استثنایی هستند. آنها با تزریق سنتی یا تزریق خلاء ترکیب  می شوند.

رزین های ریخته گری

اینها از خاصیت انقباض بسیار کم برخوردار هستند و گرمازایی (گرمای واکنش) بسیار کمی ایجاد می کنند. این بدان معنی است که آنها به طور کلی برای ریخته گری ضخیم تر مناسب هستند.

رزین های چسبنده

امروزه بهترین چسب های ساختمانی پایه رزین اپوکسی هستند. زمان ترکیب  اغلب می تواند تا 5 دقیقه کم باشد و تا 10 دقیقه ، 30 دقیقه و 90 دقیقه افزایش یابد. چسب ها کمی ضخیم تر هستند و برای پر کردن شکاف عالی هستند.

ژلکوت ها و رزین های قالب گیری

اینها سیستم های رزین اپوکسی ضخیم و رنگ شده هستند. آنها اغلب به عنوان یک لایه بیرونی استفاده می شوند ، یا برای ایجاد یک سطح صاف و یا به عنوان سطح قالب های پلاستیکی.

پخت رزین اپوکسی

عمل آوری فرآیند تنظیم رزین اپوکسی به شکل نهایی است. تعدادی از سیستم های پخت در حال حاضر بسته به نوع برنامه کاربردی وجود دارند.

پخت  سرد / گرم

این رزین ها در دمای اتاق ادغام می شوند تا بتوان اجزای سازنده را به راحتی جدا و ترکیب  کرد.

پخت گرم

برخی رزین های خاص اپوکسی نیز برای کاربردهای با درجه حرارت بالا مناسب هستند. با این حال ، درجه حرارت پخت بالا نیز برای این مورد لازم است.

رزین اپوکسی  مناسب را برای برنامه  کاری خود بخرید

در اینجا ما طیف گسترده ای از سیستم های رزین اپوکسی متناسب با انواع برنامه ها را تهیه  می کنیم. برای انتخاب معیارهایی مانند زمان ترکیب  و روش ترکیب  می توان از اپوکسی ها استفاده  کنید  .

 

 معرفی  اپوکسی رزین های هنری 

رزین اپوکسی  اسلو slow    یا  رقیق 

از رزین اپوکسی  اسلو رزین اپوکسی به عنوان "The Artist's Resin" یاد می کند زیرا به طور خاص برای ایجاد انواع مختلفی از هنر از جمله رزین ، جواهرات رزین ، میزهای رودخانه ، نقاشی های ژئود و ... فرموله شده است.

این فرمول همچنین برای سایر کاربردها مانند میزهای آب بندی ، میزها ، زیر لیوان ها و تخته های برش نیز مناسب است.

 

رزین شفاف به خوبی با رنگدانه ها یا خمیرهای مخلوط می شود و همچنین می تواند با جوهرهای الکلی ترکیب شود تا به پروژه ها رنگ دهد.

این رزین اپوکسی غیر سمی و بدون بو است. برخلاف برخی دیگر از رزین ها ، دیگر نیازی به نگرانی در مورد استنشاق بخارات سمی یا مقابله با بوی نامطبوع نیست.

همچنین خود تراز شونده است و باعث می شود تا سطوح به طور مساوی مهر و موم شود.

 این رزین اپوکسی پس از مخلوط کردن آن با سخت کننده به نسبت ساده 2: 1 ، زمان کار 30 دقیقه ای را ارائه می دهد. در حالی که بهبود کامل 72 ساعت طول می کشد ، فقط بعد از هشت ساعت می توان لایه های اضافی اضافه کرد. این رزین همچنین در برابر اشعه ماورا بنفش مقاوم  ، فاقد  مشکل برای مواد غذایی است.

رزین اپوکسی سوپر اسلو  souper  slow

 

این رزین اپوکسی ریخته شده عمیق برای  ساخت رودخانه ها و سایر پروژه هایی که به ضخامت بیشتری نسبت به بسیاری از محصولات موجود در بازار نیاز دارند ، ایده آل است.

آن را برای عمق حداکثر 5 سانت بریزید و مطمئن باشید که از مقاومت و مقاومت در برابر حرارت برتر برای جلوگیری از آسیب و تاب خوردگی برخوردار است.

 فرمول رزین اپوکسی سوپر اسلو  نیز از بسیاری از محصولات دیگر رقیقتر تر است و شامل ویژگی های آزاد کننده حباب است که منجر به تولید محصولات خیره کننده ، شفاف و بدون حباب می شود.

این رزین اپوکسی علاوه بر اینکه برای ایجاد جداول رودخانه بهینه است ، برای استفاده در هنرهای ریخته گری ، ساخت جواهرات رزین ، آب بندی رومیزی و موارد دیگر نیز مناسب است.

 انواع رنگدانه ها از جمله رنگ خمیری ، رنگ جوهری ترنسپرنت ، رنگ های میکروبی ، رنگ های صدفی و رنگ های کروم را می پذیرد. بهبود کامل یا سفت شدن  به طور معمول نزدیک به 72 ساعت طول می کشد.

سلامت و امنیت

نوع مرغوب رزین ها و سخت کننده ها مواد خطرناکی نیستند.  و بهتر است از محافظت دست  توسط دستکش های نیتریل استفاده کنید.

رزین اپوکسی به انگلیسی (Epoxy resin)

اصطلاح اپوکسی به گروه یا خانواده ای از مواد شیمیایی گفته می شود که در آن ها یک اتم اکسیژن با دو اتم کربن دیگر که به نوعی به هم پیوند خورده اند، وجود داشته باشد.

curing time یا زمان سخت(پخت):

اختلاط هاردنر و رزین اپوکسی آغاز یک واکنش شیمیایی است که آن را از حالت مایع به جامد تبدیل می‌کند. کل این زمان واکنش شیمیایی را ‌ curing time یا زمان سخت(پخت) شدن می‌گویند.

وضعیت ژل شدن نیز حالتی است که در حد فاصل بین حالت مایع و سخت شدن اتفاق می‌افتد. به مدت زمانی گفته میشود که مخلوط رزین اپوکسی و هاردنر همچنان مایع بوده و ویسکوزیته آن افزایش نیافته است و قابلیت اعمال در محل کار را داراست و به شکل ظرف و قالب در می‌آید.

 خواص رزین اپوکسی :

رزین اپوکسی دارای خواص مکانیکی، شیمیایی، الکتریکی و گرمایی مطلوب است و در برابر خزش مقاومت نشان می­ دهد.

با وجود این خواص، رزین اپوکسی پخت شده شکننده است و مقاومت ضربه کمی دارد .

زمان سخت شدن  یا پخت اپوکسی رزین ها :

زمان سخت(پخت)  کلیه فرایند اعمال می‌بایست در همین بازه زمانی انجام شود تا در انتهای کار، یک پیوند پلیمری مستحکم بدست آید.

گروه بزرگی از رزینهای اپوکسی بالاترین بازده را از بین رزین های موجود در حال حاضر از خود نشان می دهند.

کاربرد های ویژه اپوکسی رزین ها :

اپوکسی ها از نظر خواص مکانیکی و مقاومت در برابر تخریب محیطی نسبت به بقیه رزین ها بسیار عالیتر هستند و به همین دلیل به صورت انحصاری در اجزای هواپیماها استفاده می شوند.

 اپوکسی به عنوان رزین لایه ای و خاصیت بالای چسبندگی و مقاومت در برابر تخریب آب باعث شده این رزین به صورت ایده آل برای استفاده در ساخت قایق ها تبدیل شود.

خواص ترکیب پذیری و اختلاط  رزین اپوکسی :

 هر دوی رزین مایع و عوامل پخت یا هاردنر  دارای ویسکوزیته پائین هستند و از این رو به راحتی فرایند و یا ترکیب  می شوند.

رزین های اپوکسی به راحتی و به سرعت در میانگین عدد از 5 سانتی گراد تا 150 درجه سانتیگراد، بسته به نوع هاردنر، پخت می شوند.

مهمترین مزایای اپوکسی رزین ها :

یکی از بهترین مزایایی اپوکسی ها جمع شدگی بسیار پائین آنها در هنگام پخت است .

کاربرد های اپوکسی رزین :

 کاربردهای موادی که بر پایهٔ اپوکسی ساخته می‌شوند گسترده‌است و مهمترین آن در ساخت رنگ اپوکسی و کفپوش اپوکسی است.

همچنین شامل کاربرد در ساخت موادی چون چسبها، کامپوزیتها (مانند موادی که از فایبر گلاس یا فیبر کربن استفاده می‌کنند)

و تقویت‌کننده‌ها می‌شود (اگرچه پلی‌استر، وینیل‌استر و دیگر صمغهای ترموست هم برای پلاستیک تقویت ‌شده با شیشه به کار می‌روند.

اقدامات ایمنی هنگام کار با رزین

رزین یک ماده چسبناک و چسبنده است که در یک زمان معین به طور کامل در دمای اتاق سخت می شود. بنابراین، باید مراقب باشید از مبلمان و لباس خود را از لکه های رزین محافظت کنید..

 از سوی دیگر، باید اقدامات احتیاطی نیز برای محافظت از سلامتی خود انجام شود. حتی اگر شما از یک رزین استفاده کنید که به عنوان غیر سمی و بی ضرر تایید شده است،

رزین می تواند در صورت تماس با پوست باعث سوزش پوست شود. به همین دلیل مهم است که دستکش نیترو  یکبار مصرف و لباس های با آستین بلند استفاده شود.

 علاوه بر این، شما باید از خوردن و نوشیدن در مجاورت رزین خودداری کنید. همچنین باید سیگار نکشید رزین تا حدودی قابل اشتعال است.

علاوه بر این، ماسک محافظ تنفسی هنگام حرارت دادن رنگ / رزین مصنوعی توصیه می شود، زیرا این کاملا بی ضرر نیست.



دیدگاه ها

ارسال نظر


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.