ایران پروداک|مرکز تخصصی تحلیل آماری پایان نامه،کاهش تضمینی همانندجویی
ایران پروداک

تحلیل آماری و انتخاب صحیح ازمون



تحلیل آماری و انتخاب صحیح ازمون

تحلیل آماری 

تحلیل آماری هنگامی که از تحلیل آماری صحبت عمل می‌آید منظور انجام تحلیل های آماری برای فصل ۴ پایان نامه یا مقاله است .

برای تحلیل آماری مقالات پژوهشی معمولاً عنوان مقالات و پایان نامه ها با کلماتی نگارش می شوند که انتخاب روش آماری یا متدولوژی را مشخص میکند عنوانی که با تاثیر شروع می شود تحلیل آماری آن رگرسیون خواهد بود و عنوانی که با رابطه شروع می شود معمولاً به روش آمار همبستگی پیرسون یا است .  البته هنگامی که ازروشهای آماری همبستگی پیرسون یا استرمن تحلیل آماری خواهد شد.

 اثربخشی هم با کواریانس تحلیل آماری می‌شوند و عنوانی که شناسایی داشته باشند اغلب آزمون های تی استیودنت بودند و برای رتبه‌بندی نیز از آزمون فریدمن استفاده می شود

چگونگی انتخاب صحیح آزمون آماری؟

 ولی استفاده صحیح آماری کار بسیار حساس و پیچیده است مگر اینکه از متدلوژی مقالات بیس کمک بگیرید و برای انتخاب آزمون آماری باید مرحله به مرحله وارد عمل شده تا آزمون مناسب  مشخص شود  که توضیحات آن در ذیل آمده است .

تحلیل آماری در واقع ای آماری است که می‌تواند داده‌های آماری جمع‌آوری شده را با نرم افزارهای SPSS SPLS   Eviuws و غیره بررسی و خروجی‌های آماری را که معمولاً پارامترهای عددی یا گرافیکی است در اختیار ما قرار دهند که با تحلیل‌های این نتایج می‌توانیم رابطه یا تاثیر یا شدت تاثیر گذار یا معناداری و یا رتبه آنها را تعیین و مشخص کنیم .

چالش های  آزمون های آماری!

بسیاری از آزمونهای آماری را می توان به صورت های مختلفی انجام داد ولی هر کدام از آن ها صحیح نخواهد بود مثلا اگر توضیح داده های آماری از آزمون به دست می آید نرمال باشد آزمون همبستگی پیرسون خواهد بود و در صورت  غیر نرمال بودن از آزمونهای اسپرمن استفاده می شود .

 انتخاب آزمون های آماری برای تحلیل آماری در دو مرحله کلی انتخاب می شود  اول اینکه مشخص شود  داده ها توزیع نرمال دارند یا نه  و در مرحله دوم مشخص شود نوع داده‌ها پارامترک یا ناپارامترک است.  

 

اولین قدم برای تحلیل آماری فوری

انجام تحلیل آماری داده ها  را به صورت کمی استخراج از پرسشنامه  است  یا از داده آزمایشگاهی است نیاز است. برای همین اولین قدم برای تحلیل آماری داشتن ابزار گردآوری داده هاست که درستی این ابزار مهم تر از  تحلیل آماری آن خواهد بود نکته قابل توجه در آزمون های آماری صرف داشتن خروجی های آماری و تفسیر آن به معنای انجام صحیح آزمون آماری نیست  !؟

مشکلات نداشتن پایایی یا روایی

اگر ابزار گردآوری و سنجش داده‌ها نامناسب باشد مثلاً پرسشنامه از پایایی یا روایی خوبی برخوردار نباشد یا ابزار اندازه گیری خطا داشته باشد یا در ثبت داده ها مشکل پیش آمده باشد که و انجام آزمون‌های آماری یا غیره درباره این اعداد کار نادرستی خواهد بود در اغلب پایان نامه ها دیده شده که یک روش مرسوم و اشتباه که مثلاً مربوط به آمار بوده سالها و سالها ادامه یافته و به صورت موروثی هنوز هم در حال انجام است و از آن بدتر اینکه  حتی اگر همان داده ها  فرضیه ها را رد کند با عدد سازی یا دیتا سازی سعی در اثبات فرض آماری بر می‌آیند و نتیجه را تغییر می دهند. چرا که تصور می‌کنند نتایج آماری بایستی حتماً ثابت شود تا باعث خوشحالی اساتید شود .

هشدار !!!  مواظب آمار ساختگی و جعلی باشید. 

محقق باید در انجام تحلیل آماری راستگویی و صداقت داشته باشد و هر چه نتیجه آماری بوده ارائه دهد و می توانم بگویم ۹۵ درصد به نتایج آماری پایان نامه ها مثبت و معنادار است که ساختگی بوده و آن را ساکنان آن را نشان می‌دهد .

هر آماریستی می توانند تحلیل آماری انجام دهند؟

جواب به شدت خیر است مانند کسی که نرم افزار اتو کد را مسلط است ولی قادر به طراحی ساختمان یا  ترسیم فنی نیست بایستی علم ساختمان یا طراحی صنعتی را داشته باشد .

داشتن دانش تحلیل آماری ، اگر آن را مانند کوه یخ در نظر بگیریم قسمت عمده آن زیر آب است که دیده نمی شود و بخش کمی از آن که ظاهراً چند جدول و خروجی های گرافیکی است دیده می‌شود ولی در آزمونهای آماری آماریس باید داده ها را بررسی و آزمون صحیح را انتخاب کند و در مرحله بعد بر اساس جامعه نوع جامعه یا نمونه از نظر تعداد و نوع پارامترهای سنجش نسبت به انتخاب روش آزمون آماری اقدام کند .

پس صرف یاد گرفتن نرم افزار های آماری نمی توان کار پژو هشی تحلیل آماری انجام داد پشت پرده نرم افزار ها دانش آمار و پژو هش، تجربه و تجربه   است . 



دیدگاه ها

ارسال نظر


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.